تحول در کشاورزی مازندران با محوریت آموزش، فناوری و مدیریت منابع در سیصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای تات استان از پایش هوشمند جنگلهای هیرکانی تا شاخصهای امنیت غذایی خانوار بررسی شد. 1405/4/2 (33) (0) تحول در کشاورزی مازندران با محوریت آموزش، فناوری و مدیریت منابع به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، روز دوشنبه 1 تیرماه 1405، سیصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان مازندران به میزبانی مجتمع تحقیقات و آموزش تیرتاش و با حضور اسدالله تیموری رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رییس شورای تات استان، اباذر ابوذری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و دبیر شورای تات استان، معاونین، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در مرکزتحقیقات، رؤسای واحدهای تحقیقاتی، مدیران استانی، سایر اعضای شورا و بهزاد رهنما رئیس بخش بوم شناسی بعنوان نماینده پژوهشکده در محل این مرکز برگزار شد. در این نشست از پایش هوشمند جنگلهای هیرکانی تا شاخصهای امنیت غذایی خانوار بررسی شد و مدیران ارشد استان بر ضرورت تلفیق فناوری، آموزش و برنامهریزی منطقهای تأکید کردند و همچنین همافزایی میان پژوهش، آموزش و ترویج و بررسی راهبردهای توسعه کشاورزی استان محور اصلی گفتوگوها بود. در بخش علمی جلسه، رمضان علی خرمی عضو هیات علمی بخش تحقیقات منابع طبیعی با ارائه روشی نوین برای پایش اراضی، از استفاده از تصاویر ماهوارهای و پردازشگرهای پیشرفته برای رصد تغییر کاربری جنگلهای هیرکانی و اراضی کشاورزی خبر داد. همچنین فواد عشقی، رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ، طرح جدید استخراج و اعتبارسنجی شاخصهای امنیت غذایی در خانوادههای ایرانی را معرفی کرد؛ طرحی که میتواند مبنای برنامهریزیهای ملی در حوزه سلامت غذایی قرار گیرد. در ادامه، تیموری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، با اشاره به ضرورت سنددار شدن همه اراضی، حفظ سطح کشت توتون، تهیه نقشه خاک مازندران و توجه ویژه به بحران شوری در شرق استان، بر لزوم بومیسازی الگوی کشت و تلفیق فناوریهای نوین با کشاورزی تأکید کرد. او همچنین ظرفیت مجتمع تیرتاش برای اجرای طرحهای مشترک تحقیقاتی با دانشگاهها و مراکز پژوهشی را یادآور شد. اباذر ابوذری، رئیس مرکز تحقیقات و دبیر شورای تات استان نیز با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «سال آموزش و ترویج» از سوی سازمان تات، بر ضرورت توجه مستمر به حوزههای آموزشی و ترویجی در برنامههای اجرایی تأکید کرد و خواستار تقویت نقش آموزش در تحول کشاورزی استان شد. در پایان جلسه مقرر شد رؤسای واحدهای تحقیقاتی، آموزشی و مدیران استانی پیشنهادهای خود را برای ارتقای روند توسعه کشاورزی مازندران در جلسات آینده ارائه کنند.