به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر آخرین جلسه شورای مدیران پژوهشکده ها و مراکز تابعه موسسه علوم شیلاتی کشور در روزهای 22 و 23 اسفند ماه برگزار شد.
در این جلسه که به میزبانی موسسه و بصورت وبینار تشکیل شده روسای پژوهشکده ها و مراکز خلاصه ای از عملکرد پژوهشی، مالی و اداری واحدهای تحت نظر خود را ارائه دادند.
طبق جدول زمانبندی اعلام شده، در اولین روز نوبت به پژوهشکده رسید و دکتر نصراله زاده ماحصل فعالیتهای انجام شده بخشهای تخصصی و معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی در سال 1402 را به اطلاع شرکت کنندگان رساند. طبق گفته های وی با تلاش و همت پژوهشگران و محققین تعداد23 پروژه تحقیقاتی در حال انجام است که 20 مورد آن مستقل و 3 پروژه دیگر از نوع خاص هستند. همچنین 12 مفاله در نشریات معتبر خارجی با مرتبه علمی بالا و 21 مقاله در نشریات علمی پژوهشی داخلی توسط همکاران تحقیقاتی به چاپ رسیده است و 10 مورد ارائه مقاله در کنفرانس های خارجی هم صورت گرفت. اخذ 7 فروست گزارش نهایی و 2 گزارش علمی حاصل اتمام بعضی از پروژه های تحقیقاتی بود.
کسب عناوین پژوهشگر برتر کشور در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی توسط دکتر نصراله زاده و همچنین پژوهشگر برتر استانی، پژوهشگر برتر در زمینه نفوذ دانش و فناوری، پژوهشگر برتر فناور محور، پژوهشگر برتر یافته محور توسط سایر همکاران از افتخارات پژوهشکده در این سال بود.
از دیگر دستاوردهای تیم تحقیقاتی در سال 1402عقد 5 قرارداد پژوهشی جمعا به ارزش 31 میلیارد ریال است که نمونه برداری و کارهای آزمایشگاهی آن در حال انجام است.
نشست با نخبگان، اتحادیه های ماهیگیری، شرکتهای دانش بنیان، برگزاری روز مزرعه و هفته انتقال یافته علمی، گرامیداشت روز ملی دریای خزر و ایجاد یک مزرعه الگویی برای انجام تست فارمی واکسن کشته دوگانه و سه گانه ماهی قزل آلا از سایر فعالیتهای محققین پژوهشکده در سال گذشته بود.
وی همچنین در قسمت گزارش عملکرد معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی به میزان اعتبارات تخصیصی، محل هزینه کرد آنها و میزان درآمدزایی پژوهشکده در این سال پرداخت و گفت: 621 میلیون تومان اعتبار عمرانی برای تعمیرات تجهیزات آزمایشگااهی، تاسیسات و ساختمان، خودرو و محوطه سازی هزینه شد. در سفر ریاست محترم جمهور به استان نیز12.5 میلیارد تومان برای احداث اسکله انتقال آب دریا به پژوهشکده اختصاص یافت که از این میزان 4 میلیارد تومان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان طی سالهای 1401 و1402 به حساب پژوهشکده واریز شد.
رئیس پژوهشکده در پایان صحبتهای خود از مشکلات موجود گفت و کمبود نیروی انسانی و ناکافی بودن اعتبارات پژوهشی برای انجام پروژه های تحقیقاتی را از چالشهای بزرگ این مجموعه دانست و پیشنهاداتی را در این خصوص ارائه داد.
نهایتا در پایان این نشست 2 روزه رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با توجه به صحبتهای روسای تمامی پژوهشکده ها و مراکز مطالب را اینگونه جمعبندی کرد:
در سال آینده گردهمایی و نشست مدیران موسسه با موضوع بررسی طرحهای دریا محور برگزار خواهد شد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه سیاست موسسه انجام پروژه های توسعه دریا محور خواهد بود و باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این خصوص دیده شود. وی افزود: اخلاق مداری و اثر بخشی پروژه ها باید مدنظر گرفته شود و نهایتا به یک دستاورد مفید ختم شود و این دستاوردها در قالب برنامه های ترویجی به اطلاع بهره برداران و بخش های خصوصی برسد تا برونداد آن در بخش اجرا مثمر ثمر واقع شود.
بهمنی در ادامه از گشایش اعتبارتملکی به ارزش 33.5 میلیارد تومان در سال 1403 خبر داد و گفت: با توجه به این تخصیص انشالله کارهای عمرانی و تعمیر و تجهیز مراکز سریعتر انجام میشود و به این نکته نیز اشاره کرد مراکزی که درآمدزایی بیشتری داشته باشند به عنوان تشویق سهم بیشتری از این اعتیار تملکی خواهند داشت .
لزوم توجه خاص به ایستگاههای تحقیقاتی با نگاه کاربردی، تعامل بیشتر با نخبگان و شرکت های دانش بنیان، افزایش ارتباطات بین المللی، شرکت در جشنواره های معتبر علمی، تلاش برای جذب منابع استانی و مشارکت با بخش خصوصی جهت افزایش درآمدها از مواردی است که رئیس موسسه به آنها اشاره کرد تا در سال آینده توجه بیشتری به آنها شود.
و نهایتا دکتر بهمنی از تمامی همکاران که در جهت تحقق اهداف موسسه تلاش کردند و با تمام کمبودها و سختیها وظایف محوله را انجام میدهند تقدیر و تشکر کرد و پیشاپیش سال نو را به همگی تبریک گفته و آرزوی سلامتی و موفقیت برای کلیه همکاران و خانواده های آنها داشت.