به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر روز یکشنبه در ادامه برنامه های روز مزرعه و انتقال یافته های ترویجی به بهره برداران، دومین نشست مروجین و صیادان منطقه با حضور کارشناسان اداره کل شیلات استان مازندران در نمازخانه تعاونی پره صیادی شهید کارگر ساری برگزار شد.
در این برنامه که به همت کارشناسان بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان پژوهشکده، مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات استان انجام شد، فضلی و دریانبرد ضوابط و معیارهای برداشت پایدار از ذخایر ماهیان استخوانی و ارزیابی و مدیریت ذخایر ماهیان استخوانی را برای حاضرین شرح دادند. شیوه گردآوری داده‌های مورد نیاز و کاربرد آنها در برآورد مقدار ذخایر از مباحث دیگر ارائه شده در این برنامه بود و بر لزوم رعایت استانداردهای اعلام شده اعم از زمان شروع و خاتمه فصل صید، اجتناب از فعالیت صیادی در هنگام تاریکی، رعایت سقف مجاز برداشت سالانه و رهاسازی دوباره ماهیان نابالغ تاکید و عواقب نادیده گرفتن این موارد را به مخاطبین گوشزد کردند. همچنین سخنرانان وضعیت موجود ذخایر ماهیان استخوانی به ‌ویژه ماهی سفید، کفال طلائی و کپور دریایی را با توجه به آمار و داده های گردآوری شده از میزان صید تعاونی های صیادی پره بصورت جداول و نمودار برای جامعه هدف حاضر در این جلسه توضیح دادند و دلایل کاهش شدید مقدار صید، پیش‌بینی مقدار ذخایر در سنوات آتی و راهکارهای ممکن برای برون رفت از وضعیت را بیان کردند.
در پایان برنامه صیادان از مشکلات و چالشهای خود گفتند و سوالاتی را مطرح کردند که کارشناسان پژوهشکده توضیحات و راهنمایی های لازم را در این خصوص به آنها ارائه داشتند.