به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر به همت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان،  روز سه شنبه با هدف انتقال تجارب و آخرین یافته های تحقیقاتی و بحث و تبادل نظر بین محققین دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با کارشناسان بخش اجرا، جلسه سخنرانی علمی در سالن اجتماعات آن مرکز برگزار شد.
این نشست با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز شد و سپس دکتر محمودی رئیس مرکز ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر و گرامیداشت نام و یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهدای انقلاب به حاضرین خیر مقدم گفت.
در ادامه دکتر نصراله زاده بعنوان اولین سخنران پشت تریبون رفت و مطالب خود را با عنوان: "نقش محیطهای آبی در افزایش یا کاهش برخی گازهای گلخانه ای طی شرایط تغییر اقلیم" ارائه داد.
وی در سخنان خود به روند گرم شدن زمین و اثرات آن بر اقلیم دریای خزر و پایین رفتن سطح آب این دریاچه اشاره کرد و گفت: پهنه آبی دریای خزر نقش بسزایی در جذب دی اکسید کربن محیط پیرامون خود دارد و  گرم شدن آب سبب شکوفایی زئوپلانکتون ها، بلوم جلبکی، کاهش کلروفیل آ میشود که نتیجه آن کاهش قدرت جذب دی اکسید کربن توسط آب دریا خواهد شد و همچنین شاهد افزایش جمعیت بیوفولینگ ها و چسبیدن آنها به بدنه شناورها و کاهش سرعت حرکت آنها خواهیم بود که در این حالت با افزایش مصرف سوخت سبب آلودگی هوا میشوند.
نصراله زاده در پایان صحبتهای خود گفت با توجه به افزایش روز افزون جمعیت کره زمین و اهمیت امنیت غذایی انسانها و همچنین با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه ای لازم است تا با تغییر الگوی کشت و بکارگیری روش های نوین و استفاده از گونه های پرمحصول با مصرف حداقل انرژی مخصوصا سوخت های فسیلی و آبهای زیرزمینی بیشترین راندمان تولید را داشته باشیم.
در ادامه حاضرین سوالات خود را بیان کرده و  بحث و تبادل نظر شد.