به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، در ادامه جلسه اول  تعامل با نخبگان و شرکت های دانش بنیان که با همکاری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان دومین جلسه این کانون با هدف رفع مشکلات بخش خصوصی در زمینه پرورش ماهیان خاویاری و تولید فرآورده های بیولوژیک از ضایعات آبزیان روز دوشنبه 25/10/1402 در سالن کنفرانس پژوهشکده برگزار شد.
در این جلسه نصراله زاده، رئیس پژوهشکده، رضا صفری معاون پژوهشی، مریم قیاسی مسئول بخش بهداشت و بیماریهای آبزیان پژوهشکده، اسلامی مدیر شرکت پرورش ماهی خاویاری قره برون به همراه مدیر اجرایی این شرکت، خانم یزدیان مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پژشکی مازندران، قاسمی مدیر شرکت پارس کاوش و گرایلی کارشناس اداره شیلات قائمشهر حضور داشتند.
در ابتدا رئیس پژوهشکده به حاضرین خیر مقدم گفت و سپس صفری خلاصه ای از فعالیتهای انجام شده در زمینه فرآوری آبزیان و محصولات تولید شده از ضایعات آبزیان مانند بیوسیلاژ، پپتون، روغن ماهی، امگا3، کود آمینواسید، نخ بخیه قابل جذب تولید شده از کیسه شنای ماهی و ژلاتین پوست ماهی را ارائه داد.
اسلامی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و کارهای انجام شده اعلام کرد مجموعه ایشان با دارا بودن زیرساختهای لازم میتواند در تجاری سازی این فعالیتها با پژوهشکده همکاری نماید.
یزدیان نیز ضمن قدردانی از تلاشهای شرکت قره برون در زمینه احیای ذخیره ماهیان خاویاری خواستار ایجاد شرایطی برای انجام پروژه های مشترک دانشگاه با آن شرکت ، بازدید دانشجویان از این مجموعه و سخنرانی آقای اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی بعنوان یک کارآفرین موفق شد.
در ادامه جلسه قاسمی گفت: با توجه به تفاهم نامه هایی که شرکت پارس کاوش با سایر مراکز پژوهشی و دانشگاهها دارد و همچنین اختیاراتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این شرکت داده است میتواند برای توسعه و تولید محصولات جانبی متنوع از ضایعات ماهیان خاویاری شرکت قره برون را حمایت کند.
مریم قیاسی نیز پیشنهاد کردند مزرعه الگویی جهت استفاده از گیاهان دارویی در جیره غذایی  بچه ماهیان خاویاری برای بالابردن میزان ایمنی و رشد آنها در مجموعه شرکت قره برون ایجاد گردد تا نتایج آن بررسی شود.
در انتهای این نشست مقرر گردید تفاهم نامه مشترک بین پژوهشکده و شرکت قره برون برای تولید نیمه صنعتی بیوسیلاژ و کود آمینواسید از ضایعات ماهیان خاویاری تنظیم و به امضای دوطرف برسد.
همچنین مهمانان از بخشهای مختلف پژوهشکده مانند خط تولید بیوسیلاژ، پرورش توام ماهی کپور جلبک و گیاه با استفاده از سیستم بیوفلاک و محصولان فرآوری شده بازدید کردند.