به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر بمناسبت گرامیداشت هفته پژوهش سخنرانی علمی در روزهای مختلف  توسط محققین پژوهشکده ارائه شد. در این برنامه سخنرانان یافته های علمی گردآوری شده از پروژه های تحقیقاتی را برای مخاطبین بازگو کردند.
در روز دوشنبه آقای مهندس بینایی درباره مقایسه میزان سطح انرژی سلولی در لنفوسیتهای خون ماهیان قزل آلای رنگین کمان، کپور و فیل ماهی پرورشی با استفاده از روش بیو لومینسانس صحبت کرد و به تفاوتهای موجود بین سلولهای خونی گونه های مختلف آبزیان اشاره کرد.
روز سه شنبه خانم دکتر اسکندری سخنرانی خود را با عنوان " اثرات پساب واحدهای پرورش ماهی بر کیفیت آب رودخانه ها" ارائه داد. وی در صحبتهای خود از فاکتورهای فیزیکوشیمیایی و میزان آلاینده های اندازه گیری شده از آب خروجی مزارع پرورش ماهی منطقه هراز گفت و همچنین به بررسی های انجام شده در مورد قدرت خودپالایی و عوامل تاثیر گذار بر آن را در قسمتهای بالادست و پایین دست رودخانه هراز اشاره کرد.
آخرین روز از این برنامه با سخنرانی خانم دکتر رحمتی برگزار شد. وی برای صحبتهای خود مطالب علمی مرتبط با "تاثیر پارامترهای موثر بر رشد میکروجلبک کلرلا ولگاریس" را برای شرکت کنندگان آماده کرد.
رحمتی با تاکید بر ارزش غذایی بالای میکروجلبکها و کاربردهای مختلف آنها در صنایع گوناگون، عوامل فیزیکی و شیمیایی موثر بر رشد کلرلا ولگاریس را بیان کرد و شرایط بهینه برای پرورش آن را توضیح داد.
در پایان این سخنرانیها حاضرین سوالات خود را مطرح کردند و از ارائه دهندگان پاسخ گرفتند.