به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر روز سه شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ مراسم آغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان مازندران در محل شرکت تعاونی صیادی پره اسلامی شهرستان ساری با حضور حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران، زارعی نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، شریف روحانی قائم مقام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، کریم زاده مدیرکل شیلات استان، نصراله زاده رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزربهمراه رضا صفری معاون پژوهشی حسن فضلی رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده ، ، نوایی مدیرعامل اتحادیه تعاونی پره استان و سایر مدیران و مسولین دستگاههای اجرایی مرتبط و صیادان بومی برگزار شد .
معا‌‌ون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان شيلات ايران در آيين افتتاحيه این مراسم گفت:در راستاي عملياتي شدن موضوع بيمه و اختصاص سختي كار به صيادان، ظرف ۷ ماه مصوبه گرفته شد و عملياتي‌شدن آن در دستور كار است. وی با اشاره به این نکته که  فرهنگ‌آبزي مصرفي و تبليغ مصرف غذاي سالم بايد در دستور كار قرار گيرد افزود: صنعت شيلات اگر تك بعدي پيش رود با مشكل مواجه مي‌شود ولازم است چند وجهي ديده شود. حسيني ذکر کرد رهاسازي همزمان بچه ماهيان خاوياري به ميزان ۳۶۵ ميليون قطعه انجام شد و تكثير و رهاسازي بايد با جديت دنبال شود. وي گفت: همانگونه كه از مزرعه كشاورزي محافظت مي‌شود،  بايد از مزرعه دريا نيزحفاظت شود و ماهيگيري مسئولانه اتفاق افتد. رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: با اعلام 21 پروژه در دست انجام در سواحل مكران توليد محصولات شيلاتي در سال هاي اخير ۴۰ برابر رشد داشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران نیز از سخنرانان برنامه بودند. حسن خیریان‌پور در مراسم آغاز بهره‌برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران اظهار کرد: ۴۷ فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات احصاء شد که یکی از آن موارد ظرفیت پرورش ماهی در قفس است که تسهیل در صدور مجوزها از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است. وی یادآور شد: باید در حوزه فناوری‌ها و صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی اقدام عملیاتی صورت گیرد و نیازمند تقویت جدی است.
کریم زاده، مدیرکل شیلات استان مازندران نیز در این برنامه سخنرانی کرد و ضمن خیر مفدم به مهمانان و ارائه خلاصه ای از عملکرد اداره کل شیلات و فعالیتهای آن در حوزه های مختلف از تعامل سازنده شیلات و اتحادیه های صیادی گفت و افزود: در سطح استان مازندران ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با جمعیتی بیش از ۴ هزار نفر صیاد از طریق صید ماهیان استخوانی امرار معاش میکنند که با صید و عرضه بیش از ۳ هزار تن انواع ماهیان استخوانی به بازار ، از لحاظ تامین بخشی از پروتئین‌ موردنیاز جامعه، اشتغالزایی و درآمد جایگاه مهمی در شاخص فعالیت‌های اقتصادی استان دارند. کریم زاده در پایان به بیان اقدامات شیلات مازندران در امر بازسازی ذخایر آبزیان دریایی پرداخت و گفت: با تلاش و کوشش مجموعه نیروهای متخصص مراکز بازسازی ذخایر آبزیان و نیز مشارکت خود تشکلهای صیادی پره سالانه حدود ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی برای بازسازی ذخایر آبزیان دریایی تکثیر و به دریا رهاسازی می شود.
در ادامه برنامه، نوایی رئیس و مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره استان پشت تریبون سخنرانی رفت و گزارش عملکرد اتحادیه پره استان در سال گذشته را ارائه داد. وی همچنین اعلام کرد: تشکلهای صیادی پره استان به عنوان یکی از قویترین تشکلها، نقش مهمی در تامین و امنیت غذایی جامعه دارند و در سال جاری این تعاونی‌ها در چند محور در کنار شیلات استان در برنامه های بازسازی وحفاظت ازذخایر آبزیان دریایی مشارکت داشتند از جمله: احداث استخر طرح کمک به تکثیر طبیعی آبزیان در اراضی جایگاه‌های پره ، احداث استخر در مجاورت رودخانه ها ، تامین ماهیان مولد مراکز بازسازی ذخایر آبزیان، تامین وسایل حمل و نقل بچه ماهیان و رهاسازي آن در دریا. نوایی ادامه داد: کاهش نرخ بیمه پرداختی ، سخت و زیان آور شمرده شدن شغل صیادی و ساماندهی و تعدیل و اقتصادی نمودن فعالیت تعاونی های پره  از جمله مطالبات جامعه صیادی است.
لازم به ذکر است امسال فصل صید ماهیان استخوانی در منطقه میانکاله از ۱۸ مهرماه شروع می‌شود و تعاونی‌هایی که در زمینه اجرای طرح کمک به تکثیر طبیعی و تکثیر و رهاسازي بچه ماهیان به دریا به منظور بازسازی ذخایر آبزیان مشارکت داشتند میتوانند از ۲۰ مهرماه  تورهای خود را در دریا پهن کنند و سایر تعاونیهای صیادی نیز از ۲۵ مهرماه صید خود را در دریا آغاز خواهند نمود.