به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر روز چهارشنبه مورخ 1401/06/09جلسه ای در خصوص طرح پرورش میگو در بانک زمین شهرستان بهشهر با حضور  آقایان دکتر نصراله زاده ریاست، دکتر صفری، مهندس لالویی معاونین تحقیقاتی و برنامه ریزی و پشتیبانی پژوهشکده و آقایان مهندس منعمی معاون آبزی پروری، مهندس حسین زاده مسؤل دفتر پرورش ماهی در قفس و مهندس طبری کارشناس مسؤل پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان مازندران در دفتر مدیریت پژوهشکده برگزار شد.
در این جلسه پیرامون مصوبه سفر ریاست جمهور برای طرح پرورش میگوی وانامی به صنعت آبزی پروری استان مازندران، چالشها و راهکارهای موجود در این راه بحث و گفتگو شد.
در ابتدا جناب آقای دکتر نصراله زاده ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به مهمانان، مطالعات و اقدامات انجام شده در سالهای اخیر و موفقیت پروژه‌های پرورش میگو وانامی با آب لب شور دریای خزر در استخرهای بتنی و خاکی پژوهشکده را شرح دادند و اظهار داشتند با توجه به نتایج بدست آمده و دستیابی به اوزان بالای میگو در طول پرورش ۳ ماهه، استان مازندران به لحاظ دارا بودن شرایط مطلوب دمایی وشوری مناسب آب دریای خزر و وجود اراضی لم یزرع در نوار ساحلی استان، میتواند به یکی از قطب های پرورش میگوی شمال کشور تبدیل شود.
در ادامه جناب آقاي مهندس منعمی،  نگرانی های سازمان مطبوع خود را در مورد خطرات زیست محیطی و موانع موجود در راه تکثیر و مولد سازی میگو عنوان کردند و فرمودند: برای انجام اصولی و رفع نگرانیهای موجود،  نیاز به مطالعات جامع تر و انجام فاز فارمی است تا بتوان این گونه را به مزارع پرورش معرفی کرد که البته در این زمینه اقداماتی جهت تامین اعتبار و دريافت مجوزهای قانونی درحال انجام است. ایشان فاز صفر این طرح را تامین اعتبار جهت ارزیابی زیست محیطی، فاز اول را ایجاد زیر ساخت جهت مطالعات آزمایشی پرورش میگو در گلخانه و فاز دوم را معرفی به مزارع بخش خصوصی و تخصیص زمینهای مستعد استان به متقاضیان پرورش میگو اعلام کردند که لازمه این امر را امضای موافقت نامه بین پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و اداره کل شیلات استان مازندران دانستند و اظهار امیدواری کردند این جلسه مقدمه ای برای همکاریهای بیشتر بین تحقیقات و اداره کل شیلات باشد. در ادامه آقای دکتر نصراله زاده زیرساخت‌ها و امکانات موجود در پژوهشکده جهت انجام طرحهای تحقیقاتی تکمیلی را معرفی کردند که میتواند در کنار تجربه گرانقدر محققین این پژوهشکده در حیطه پرورش میگو بسیار موثر و مفید باشد. در نهایت مقرر گردید طرح اولیه با همکاری کارشناسان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و اداره کل شیلات استان مازندران آماده شود تا پس از تایید وارد فاز اجرایی گردد.
در پایان مهمانان از طرحهای تحقیقاتی در حال اجرای پژوهشکده نظیر پرورش متراکم بچه ماهی آمور با غذای پلیت شده و پرورش متراکم میگو وانامی با سیستم بیوفلاک بازدید کردند که مورد توجه قرار گرفت.