به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، در روز یکشنبه مورخ 1401/5/30 یکی از سخنرانان سلسه برنامه های ویدئو کنفرانس انتقال دانش به روز در گستره ملی بخش کشاورزی جناب آقای دکتر فضلی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایز آبزیان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر بودند.
در این برنامه که از ساعت 10 صبح آغاز گردید ایشان مطالب خود را پیرامون: ارزیابی وضعیت ذخایر ماهیان استخوانی و کیلکا و روشهای جلوگیری از صید بی رویه،  به مدت 45 دقیقه ارائه داشتند.
از نکات مهم سخنرانی ایشان میتوان به علل کاهش صید ماهیان استخوانی از جمله: صید بی رویه و غیر مجاز، استفاده از ادوات صیادی غیر استاندارد، زمان نامناسب شروع و پایان صید اشاره کرد که باعث صید ماهیان نابالغ در طول فصول صیادی و همچنین ماهیان بالغ در زمان تخمریزی آنها میشود و این امر آسیب شدیدی به ذخایر ماهیان استخوانی دریا خزر و کاهش میزان صید در سالهای اخیر شده است.
همچنین در ادامه مطالب خود به میزان صید کیلکا ماهیان در دهه های گذشته و همکاری خوب صیادان کیلکا با مراکز تحقیقاتی اشاره داشتند که منجر به ثابت ماندن میزان صید گونه های مختلف کیلکا در این سالها شده است.