به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر به مناسبت روز ملی دریای خزر، سه شنبه مورخ 1401/5/25  همایش دریای خزر(کاسپین) فرصتها و چالشها به همت کانون مهندسین شهرستان نور در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی و هنری دیدی ایزدشهر برگزار شد.
در این همایش جناب آقای دکتر نصراله زاده، ریاست محترم پژوهشکده و آقای دکتر صابر وطن دوست عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و نایب رئیس انجمن ماهی شناسی ایران به عنوان سخنرانان اصلی دعوت بودند.
در مراسم افتتاحیه که با تلاوت قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد ابتدا دکتر کاویان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران ضمن عرض تبریک روز ملی دریای خزر، از اهمیت مدیریت صحیح در حفاظت و بهره برداری از منابع این دریاچه و پایبند بودن کشورهای حاشیه خزر به اصول موافقتنامه کنوانسیون تهران و اصول محیط زیستی و عدم ورود آلاینده ها به این پهنه آبی سخن گفتند.
سپس جناب آقای مهندس توکلی، فرماندار محترم شهرستان نور، پشت تریبون سخنرانی حاضر شده و جایگاه سیاسی، اقتصادی و گردشگری سواحل شمالی کشور و پتانسیل جذب سرمایه و گردشگر با رعایت اصول محیط زیستی و حفظ سلامت دریا را برای حاضرین شرح دادند. همچنین اضهار امیدواری کردند سازمانها، نهادها و مراکز آموزشی منطقه زمینه ایجاد فرصتهای شغلی و تحصیلی در رشته های مرتبط با دریا را برای ساکنین و فرزندان این نواحی فراهم نمایند تا بتوانند ضمن فراگیری این علوم باعث آگاهی، پرورش و تعامل بیشتر ساحل نشینان با دریای خزر شوند.
اولین سخنران اصلی این همایش جناب آقای دکتر نصراله زاده بودند و« روند آلاینده های زیست محیطی دریای خزر» عنوان سخنرانی ایشان بود که در این رابطه مطالعات چند دهه اخیر بر روی دریای خزر که توسط محققین پژوهشکده انجام شده است، ورود آلاینده های کشاورزی، صنعتی، فاضلاب شهری، نفتی و مشتقات آن به این دریاچه و مخاطرات ایجاد شده ناشی از این عوامل نظیر شکوفایی جلبکهای سمی و بالا رفتن میزان فلزات سنگین و سموم کلره در آب، رسوبات و بافت آبزیان دریای خزر را بیان کردند.همچنین خلاصه ای از روند ورود شانه دار مهاجم و شانه دار خوار به دریای خزر را شرح دادند.
سخنران دوم و پایانی این نشست علمی جناب آقای دکتر وطن دوست از دانشگاه آزاد اسلامی بابل بودند که پیرامون تنوع زیستی دریای خزر صحبت کردند.ایشان گونه های مهم و در حال انقزاض آبزیان، پستانداران، نرمتنان دو کفه ای و سخت پوستان حاضر در دریای کاسپین را معرفی و اظهار داشتند بعضی از این گونه ها مانند ماهیان خاویاری و فک خزری که میراث چندین میلیون ساله طبیعت هستند در حال انقراض بوده و نیازمند حمایت و توجه بیشتر مسئولین، صیادان و آحاد مردم ساکن در سواحل شمالی میباشد تا تنوع گونه ای و ذخایر ژنتیکی و بازسازی جمعیت گونه های در معرض خطر حفظ شود.
همچنین در این همایش مهندس فخاری، رئیس اداره آب ، خاک و پسماند استان مازندران، مهندس بابایی رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نور، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار و روسای محترم ادارات دولتی شهرستان نور، رویان و ایزدشهر نیز حضور داشتند.
این همایش با جلسه پرسش و پاسخ بین حضار و اساتید امر و مدعوین به کار خود پایان داد.