به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، در تاریخ 1398/9/27 طی مراسمی با حضور مدیران و مسئولین محترم استانهای مازندران، گیلان، گلستان،‌ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در اسکله صیادی بندر انزلی افتتاحیه فعالیت کشتی تحقیقاتی 1100 تنی گیلان پس از  8  سال برگزار شد.
در این مراسم جناب آقای دکتر خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، حجت الاسلام سعیدیان مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان، آقای دکتر بهمنی ریاست موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سرکار خانم دکتر تنهایی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان، آقای کوچکی زاده نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و جناب مهندس محبی معاونت صید و بنادر سازمان شیلات ایران، توضیحاتی را در مورد اهمیت پژوهش و تحقیق در دریای خزر و جایگاه کشتی تحقیقاتی گیلان در تحقق این امر، ارائه نمودند.
شایان ذکر است کشتی تحقیقاتی گیلان، تنها کشتی ملی تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران در آبهای دریای خزر است که پس از تعمیر، تجهیز و اخذ گواهینامه های روز دریانوردی مجدداً راه اندازی و به چرخه فعالیت های تحقیقاتی شیلات برگشت. ساخت این کشتی در سال ۱۹۷۱ در کشور روسیه بوده که ۵۴ متر طول، بیش از 9 متر عرض و آبخور حدود چهار متر با قدرت موتور هزار اسب بخار می باشد. همچنین این کشتی تحقیقاتی مجهز به سیستم ناوبری و مخابراتی روز دنیا ،آزمایشگاه تخصصی، وینچ های نمونه برداری تا اعماق  1000متر، تورترال پلاژیک و کف است که قادر خواهد بود به مدت 30 روز مداوم در دریا  فعالیت داشته باشد.
انجام پروژه هیدرولوژی، هیدروبیولوژی و آلاینده های زیست محیطی، ارزیابی ذخایر کیلکاماهیان با روش هیدروآکوستیک، ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در اعماق مختلف دریای خزر،همکاری در طرح های تحقیقاتی سازمانها و موسسات خارج از کشور نظیر موسسه کاسپنیرخ آستراخان روسیه، دانشگاه ونیرو روسیه، انسیتو علوم دریایی اردم لی ترکیه و ... همچنین همکاری با موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر، پژوهشگاه ملی  اقیانوس شناسی و علوم جوی، سازمان انرژی اتمی، سازمان نقشه برداری کشور، وزارت نفت، سازمان محیط زیست و ... از فعالیت‌های اجرایی کشتی تحقیقاتی گیلان است که در سابقه این کشتی دیده میشود.
در پایان این مراسم کشتی تحقیقاتی گیلان اسکله بندر انزلی را ترک و گشت آزمایشی خود را انجام داد که پس از چهار ساعت دریانوردی و تست قسمتهای مختلف فنی و ناوبری ، با موفقیت در اسکله پهلو گرفت.